Cruising down Mekong river - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Cruising down Mekong river - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Cruising down Mekong river

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Yvette

30 Juli 2014 | Laos, Luang Prabang

In de vorige blog waren we geëindigd op de Shompoo cruise op de Mekong rivier in Laos. En nu zijn we eindelijk in Luang Prabang. De boottocht was heel rustig en relaxt maar 1 iemand had het een groot stuk zwaarder op de boot. Mijn moeder was op de boot flink ziek geworden. Ze was ontzettend misselijk en ze heeft tegen ons gezegd dat ze nooit in haar leven “zo vaak” had overgegeven.

De boot was niet heel speciaal tenminste van de buitenkant. De buitenkant was net als alle andere boten lelijk, met verschillende platen aan elkaar gemaakt. Maar van de binnenkant zag het er veel beter en mooier uit. je had wat tafels en een barretje, dunne luierbedjes maar er was wel genoeg ruimte voor iedereen. Het meeste wat je op de boot deed was eigenlijk: boekje lezen, puzzel maken, spelletje spelen of gewoon lekker een dutje doen en natuurlijk naar buiten kijken.

We zaten ook met een Nederlands gezin op de boot waar we het goed mee konden vinden. Tijdens de boottocht gingen we ook af en toe stoppen om wat te gaan bekijken. We zijn naar een typisch Lao-dorpje gegaan om dat te gaan bekijken maar het was daarvoor heel hard gaan regenen dus het was vooral modderig. Iedereen ging op zijn snufferd en werd toegelachen door de lokale kinderen die geen enkele moeite hadden om overeind te blijven op de steile hellingen met alleen maar blubber. Wel erg leuk.

Het hotel onderweg waar we een nachtje gingen slapen tijdens de cruise was niet heel erg bijzonder. Was eigenlijk zo dat het verschillende stukjes waren, hier een kamer en daar een kamer, maar wel met fantastisch uitzicht op de Mekong.

Op de tweede dag op de boot moesten we er alweer heel vroeg zijn. Bij aankomst in ‘ de haven’ begon het heel hard te regenen en moesten we via een glibberige helling naar de boot. Valpartijen en vieze broeken natuurlijk; gelukkig werden de koffers door handige Laotianen aan boord gebracht, anders was de rotzooi nog groter geworden.

Daarna was het weer gewoon boekje lezen, puzzel maken, spelletje spelen of slapen. Maar vandaag was mijn moeder al een stuk beter geworden. We hebben met de Nederlandse kinderen een spelletje gedaan genaamd zenuwen, je moet bij dit spel zo snel mogelijk je kaarten weg spelen en dan het kleinste stapeltje pakken. Ik vind het spel zenuwslopend. We gingen die dag ook nog een grot in met ik weet niet hoeveel boeddha beeldjes. Echt overal stonden ze hoog, laag en de beeldjes waren in allemaal soorten en maten. Je kon een trap beklimmen naar een andere grot op de berg. Mijn vader en moeder bleven beneden en gingen terug naar de boot de rest ging allemaal omhoog. Op naar de top. Als je er eindelijk bent zag je er niet zo veel van want het was ontzettend donker je moest een zaklamp hebben om iets te kunnen zien.

We waren ook gestopt bij een Lao-dorpje dat rijstwhisky maakt. Maar in die drank zat iets wat illegaal is in Nederland: er zaten cobraslangen en schorpioenen in - het was raar maar ook zag het er heel vet uit. We liepen nog even door het dorp heen en daarna ging de reis weer door.

De reis op de boot was ten einde alleen onze koffers moesten nog de trap op getild worden. Degene die dat deed had gewoon twee koffers van twintig kilo meegenomen en het was echt een hele steile trap omhoog. En we zijn eindelijk in hotel Kiridara in Luang Prabang. Het hotel lijkt van een afstand veel groter dan van dichtbij maar het hotel heeft iets van tien daken. Ze plakken gewoon elke keer een dak onder een ander dak. Maar verder is het hotel heel erg fijn en gezellig. Volgende keer meer over onze ervaringen in Luang Prabang: olifanten…….!

Groetjes, Maarten

• 30 Juli 2014 - 22:16

Opa Joop En Oma Christel:

Hallo allemaal,

Wat een mooi verslag weer! Wij boffen maar met al die verslaggevers in de familie! De foto's geven mooi weer wat jullie allemaal meemaken.
    Hier alles ok!

Veel plezier en genieten maar van alle ervaringen!

Liefs, oma (Christel) en opa (Joop)

• 30 Juli 2014 - 22:32

Anneke:

Erg leuk jullie verhalen iedere keer weer te lezen! Geniet er nog van!!
    Hopelijk niet meer ziek Yvette!
    Groetjes uit Korfu.

• 30 Juli 2014 - 22:46

Vinger:

Dear Family,

Mooi verhaal Maarten!
    Zit nu aan de whisky. Moet er niet aan denken dat deze gebotteld zou zijn met cobra's en
    schorpioenen!
    Het was dus nogal modderig en nat in Laos. Nou nat hebben wij het maandag ook gehad, een heuse wolkbreuk. Overal wateroverlast en wegen afgesloten behalve bij ons in Hoog Baarn.
    Yvette moet toch zo onderhand aan een bootje gewend zijn!?
    Heel veel plezier met alle avonturen rond de reis de komende tijd.

Bis bald, Ginger

• 31 Juli 2014 - 23:00

Ginger:

Hi Willemijn,

Als ik het goed bereken ben jij nu jarig! Van harte gefeliciteerd!
    Jij viert jouw verjaardag wel op de meest spannende plekken in de wereld.
    Het cadeautje konden wij jouw niet meer overhandigen omdat onze
    afspraak niet door ging maar het ligt veilig in de kast.
    Fijne dag gewenst en nog héél véél goede jaren!

Met Groet aan allen, Ginger

• 01 Augustus 2014 - 10:03

Sabine En Ronald:

Mocht de whatsapp niet functioneren in de diepe binnenlanden van Laos (ga daar natuurlijk wel vanuit...): Willemijn nog heel veel hele mooie jaren in goede gezondheid en een fijne dag gewenst!

Liefs,

Sabine en Ronald

• 01 Augustus 2014 - 11:00

Opa (Joop) En Oma (Christel):

Lieve Willemijn,

Jij viert je verjaardag weer eens op een heel bijzondere plek! Alsnog van harte gefeliciteerd en nog heel veel jaren. Wij wensen je een mooie dag.
    Veel liefs voor allemaal,

opa (Joop) en oma (Christel)