Last stop: Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Last stop: Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Last stop: Lovina

Door: Yvette & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Yvette

07 Augustus 2011 | Indonesië, Batavia

Eergisteren zijn we aangekomen op onze laatste bestemming op Bali. We zitten in Banjar in het noorden van Bali op ongeveer 20 minuten rijden van Lovina. Via de website waarbij we ook ons huis in Amed hadden geboekt, hebben we ook deze villa gehuurd. Wederom een schitterende villa met groot zwembad, direct aan zee gelegen, BVN tv via de satelliet met het beste van MAX, 4 man personeel om je heen en een huishond (Koetje). Uiteraard ontbreekt ook de Bale Bali niet: een loungehutje met comfortabel matras van 3 * 3 meter. Wat een luxe (behalve die hond dan, zegt Patrick). Dat zal thuis wel weer afkicken worden. De Bales kom je op Bali in alle vormen en omvangen tegen en zeker niet alleen bij oversized villa’s. Ook taxichauffeurs kunnen bijvoorbeeld een tussentukje doe bij de standplaatsen, in afwachting van een nieuw vrachtje.

De rit van Seminyak naar Banjar duurde lang en ging midden over het eiland. Het midden van het eiland bestaat uit bergen/vulkanen met een aantal grote meren. In kilometers vallen de afstanden best mee maar het verkeer gaat tergend langzaam. Het straatbeeld wordt overheerst door brommers/scooters. Iedereen heeft hier zo’n ding en alles maar dan ook alles wordt erop vervoerd. Van hout tot stenen en van rijst tot hele etenswinkeltjes. Het is ook de normaalste zaak van de wereld om hier met 4 personen op een scooter te zitten. Echt waanzin. Naast de scooters zijn er ook veel kleine vrachtwagentjes die overvol beladen zijn. Het tempo van deze wagens ligt bijzonder laag, zeker in de bergen. Dus als de straten vol zitten met scooters en kleine vrachtwagentjes kom je er als automobilist niet of nauwelijks langs. Daarnaast zijn de wegen hier slecht en smal. Kortom genoeg ingrediënten om een autorit lang te laten duren. Aangekomen in het huis waren we de rit al snel vergeten. De kinderen zijn heerlijk gaan zwemmen en wij hebben ons met boek gesetteld op de Bale Bali.

Ook werktechnisch lijkt het einde van de vakantie nu in zicht te komen. Een paar weken geleden was Nederland letterlijk en figuurlijk ver weg maar je werk ontloop je ook niet op 13.000+ kilometer van huis in the middle of nowhere. Patrick had voor vertrek al wel vastgesteld dat zijn baas bij IG&H (Frans Liem) in dezelfde periode in de omgeving Lovina zou vertoeven. Wellicht zouden we zelfs even een afspraak maken. Dat bleek niet nodig….. Tijdens ons bezoekje aan Lovina van gistermiddag werd de familie Liem al snel op een terrasje gespot. Voor de goede orde: er is terecht met geen woord over werk gerept. De beide families hebben, onder het genot van een frisje, ijsje, biertje, gezellig even bijgepraat.

Vandaag moesten we vroeg opstaan want om 08.00 werden we opgehaald voor een pittige wandeling langs watervallen, hoog boven in de rijstvelden. Het was een schitterende, adembenemende wandeling. Onze gidsen waren 2 broers van 20 en 23 jaar die in het gebied zelf wonen. Zij hebben ons ruim 4 uur rondgeleid over de sawa’s, langs de watervallen en kleine boerderijtjes. Tevens hebben zij ons laten zien wat er allemaal, naast rijst, groeit en bloeit. Het leek wel één grote Albert Heijn. Wat hebben we gezien? Cacaobomen (waar enorme vruchten aan hangen die je kunt eten), palmbomen met kokosnoten maar ook suikerpalmen, kruidnagelbomen, koffiebomen, tabaksplanten, bali-kiwi-, papaja- en bananenbomen en citroengras. De watervallen bereikten we door enorme steile afdalingen te maken over smalle ‘paadjes’. Zonder gids was dit een kansloze en gevaarlijke missie geworden, nu was het een fraai avontuur in het achterland. Vooral de kinderen vonden het prachtig om rond de watervallen te zwemmen om even af te koelen. Aan het einde van wandeling werd ons zelfs een stuk land aangeboden om een huis op te bouwen. We hebben toch maar vriendelijk bedankt.

De komende dagen staat in ieder geval nog een aantal must do’s op het programma: dolfijntje kijken (vertrek per boot om 0600 uur vanaf de villa), scooter rijden tussen de Balinezen (misschien even de villa van de familie Liem inspecteren?) en een verkwikkende massage op de eigen Bale bali, kortom: veel te doen en weinig tijd…..

• 07 Augustus 2011 - 11:52

Familie Perridon:

Wat een wereld ervaringen hebben jullie de kinderen mee mogen geven. Super leuk om de reisverslagen te lezen. We zullen het nog missen wanneer jullie weer in nederland zijn, dan moeten we het weer stellen met Facebook en een stuk minder spannende en leuke verhalen. Het schiet al weer op en aan alles komt een eind. De ervaring en de herinneringen blijven. Mooi toch! Enjoy your last week. Cu on Facebook. Vanuit een zeer zonnig cyprus groetjes en een dikke kus.