Bye Bye Singapore, Hello Malaysia - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Bye Bye Singapore, Hello Malaysia - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Bye Bye Singapore, Hello Malaysia

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

05 Juli 2011 | Maleisië, Malakka

Op het moment dat ik deze tekst schrijf, zitten we in de trein van Singapore naar Maleisië, Melakka. Een onwerkelijk idee dat we net in Singapore zijn geweest en nu Maleisië inrijden. De treinreis duurt tussen de 4 en 5 uur dus ik kan uitgebreid de tijd nemen om onze eerste dagen te evalueren.

Eerst nog even terug naar een paar dagen geleden. De eerst volle dag in Singapore begon niet geweldig; Matthijs presteerde het om met zijn hoofd tegen het randje van het bed aan te vallen wat resulteerde in een, naar mijn idee, iets te diepe snee in zijn hoofd. Patrick is samen met Michiel en Matthijs naar het ziekenhuis gegaan. De Singaporese gezondheidszorg is geweldig; de wond werd grondig schoongemaakt waarna we de keuze hadden doorverwezen te worden naar de plastisch chirurg (minimaal 3.500 SingDollar), een hechtinkje in de ER of schoonmaken en met een pleister de boel goed bij elkaar houden. Een hechting vond Patrick niet nodig (we wilden Matthijs die ellende besparen). Na een prachtig verbandje en aanwijzingen hoe de wond te behandelen konden de mannen het ziekenhuis verlaten.

Willemijn, Maarten en ik waren inmiddels met Karen en de meisjes de stad ingegaan. Singapore is een enorme, grote en moderne stad met een groot businesscentrum en een toeristisch centrum gelegen rond de Marina Bay en de Singapore River. Met z’n allen hebben we een boottochtje gemaakt over de Singapore River waarbij we ook oud authentiek Singapore hebben gezien.

Na het boottocht zijn we gaan eten en zwemmen bij Den Hollandschen Club. Waar anders????? Onder het genot van Ruth Jacott konden we zowaar bitterballen, een broodje kroket maar ook rookworst met een stamppotje bestellen. Natuurlijk hebben wij daar niet aan meegedaan en hebben we het gehouden op pizza (ook echt Aziatisch) en Nasi Goreng.
Na de lunch zijn we vertrokken naar de Tanjong Beach Club waar we hadden afgesproken met mijn buurmeisje van vroeger uit Velp. Een hippe trendy tent direct aan zee gelegen met een zwembad. Superleuk om daar even te zijn en om gezellig bij te kletsen met Gwen. Het bezoek aan de beachclub was kort omdat we bedacht hadden om een nachtsafari maken in de Singapore Zoo. Een van de mooiste dierentuinen ter wereld by night. Een leuke ervaring en erg leuk voor de kids. Voor Patrick een geschikte gelegenheid om eventjes een beetje bij te komen – ’s ochtends om 0700 uur op de racefiets is een probaat middel tegen jetlag, maar stiekem toch een beetje vermoeiend.

In Nederland hadden we de kinderen al beloofd om naar de Universal Studios te gaan in Singapore. Dit bezoek stond voor de maandag gepland. De maandag is over het algemeen een rustige dag behalve bij de Universal Studios. Een enorme drukte en enorme rijen in een overweldigende hitte. Maar ja beloofd is beloofd, dus gingen we vol goede moed het park in. Het is een prachtig mooi opgezet park en bijna identiek aan Amerika. Een aantal attracties is ook hetzelfde. Het plan was om redelijk snel naar de achtbaan te gaan - dan hadden we die maar gehad. De wachttijd bij de achtbaan zou 30 minuten zijn. Echter in de praktijk bleek dat de wachttijd anderhalf uur was. Patrick zou met de kids de achtbaan ingaan en ik moest buiten in de zinderende hitte wachten. Jullie begrijpen: niet leuk en uitermate frustrerend. Natuurlijk konden we niet zomaar vertrekken en hebben we nog een aantal andere attracties gedaan met minder lange wachttijden. Toch waren we redelijk snel klaar met de Studios.

De avond was voor de volwassenen want de kinderen bleven thuis bij de hulp Jose. We zijn gaan borrelen boven op een van de nieuwste highlights van Singapore: een mall, casino, theater en hotel en een roof top bar gebouwd als een schip. Roof top bar op de 57ste verdieping (Ku Dé Ta) met infinity pool en restaurant. Waanzinnig!! Een prachtig uitzicht over de skyline van Singapore met een lasershow op het water van de Marina bay en uitzicht op onder andere Indonesië. Dit soort prachtige, prestigieuze gebouwen kennen we niet in Nederland.

Na de borrel zijn we gaan eten in een tentje in de stad. Heerlijk buiten gezeten met 32 graden en een aantal ventilatoren. De hitte is enorm en went ook nog niet. Het is gewoon altijd 30 graden +. Of het nu dag is of nacht, regent of niet. Als de zon schijnt is het nog warmer.

We hebben genoten van een aantal dagen Singapore en het verblijf bij Michiel, Karen en de meisjes. Zij wonen in een prachtig huis en zijn enorm gastvrij geweest. Een super begin van (nu al) een fantastische reis. Nogmaals heel veel dank daarvoor.

Inmiddels zitten we 2 uur in de trein en rijden we verder Maleisië in. De trein is oud en we zitten in de 1ste klasse in brede stoelen die je in een aantal standen kan zetten. Binnenin is het ook oude meuk maar wel airconditioned en uitermate relaxed. Als ik naar buiten kijk zie ik heel veel groen. Palmbomen, bananenbomen, jungle etc. met veel kleine huisjes gemaakt van hout en golfplaten. De zon schijnt en de hitte straalt er vanaf. Ik ben benieuwd wat Maleisië gaat brengen. Wordt vervolgd …….

• 05 Juli 2011 - 15:42

Caroline:

Klinkt goed allemaal. Beetje jaloers wel! Jammer dat Matthijs een gat in zijn kop viel! Gebeurt echt nooit bij hem!
    Singapore is echt enorm warm, he? Maar wel indrukwekkend!
    Veel plezier op jullie volgend avontuur en wij zijn benieuwd!

• 05 Juli 2011 - 20:46

Sylvia Ter Haar:

Mooie reis zijn jullie aan het maken, leuk om te lezen! Moest wel lachen om de term oude meuk. Voor mij echt een Eric uitspraak. Sinds Pin High gebruik ik die term onderling met collega's nog steeds. Het drukt soms zo lekker uit hoe je over een acco denkt hahaha. Ik heb gelijk beelden bij die trein.

• 06 Juli 2011 - 08:19

Michiel:

Hi Patrick & Yvette & kids, erg leuk dat jullie bij ons in Singapore op bezoek zijn geweest, was supergezellig. Ook onze meisjes vonden het geweldig om zulke (in hun ogen) grote kids in huis te hebben. Veel plezier in Maleisie en Indonesie.
    Groet
    Michiel, Karen, Annelot, Madelijn en Florine

• 06 Juli 2011 - 20:27

SnR:

Mooi verhaal en dito fotos! Allemaal al een beetje gewend aan de warmte? Kunnen ons voorstellen dat de treinreis een mooie manier was om op een andere manier kennis te maken met de omgeving. Fundamenteel anders dan op het 'dak' in Singapore in elk geval. Weet niet of ik het helemaal eens ben met de zirconia prestige van zo'n gebouw maar bijzonder is het. Heel veel plezier in Maleisie allemaal! Liefs, Sabine en Ronald

• 08 Juli 2011 - 10:15

Mignonne:

Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben!
    Jullie kunnen nog veel zien jullie hbben nog 5 weken te gaan!
    Ik mis jullie wel!

Dikke kus'