Visjes voeren en andere attracties - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Visjes voeren en andere attracties - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Visjes voeren en andere attracties

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

07 Juli 2011 | Maleisië, Malakka

Na een uitermate relaxte treinreis van ongeveer 4,5 uur zijn we aangekomen in Malacca, een voormalige Nederlandse vestigingsplaats hier in het Verre Oosten. We zijn nu echt aangekomen in Azië. Een totale cultuurshock vergeleken bij Singapore. Misschien zelfs wel 3e wereld. Groezelige straatjes, open riolering, viezigheid op straat, Riksja’s en een enorme hitte.

We overnachten in een prachtig koloniaal, oriëntaals hotel. Service staat zeer hoog in het vaandel en dat is te merken aan alles. De deuren worden open gehouden, je servet wordt op schoot neergelegd en de mensen zijn zeer dienstbaar.

Dat Malacca een voormalige Nederlandse vestigingsplaats is kun je nog steeds zien aan een aantal gebouwen. Zo staat hier het Stadhuys, een knalrood gebouw, met daar tegenover kerk gebouwd door de Nederlanders en een Hollandsche windmolen. Daarnaast heb je nog vele Nederlandse namen: Jonkerstreet, Heeren house etc.

Door Malacca heen loopt de Malacca River. Een rivier die meandert door de stad waarlangs veel toeristische highlights zijn gevestigd. Over de rivier kun je boottochtjes maken. Met kinderen een leuke tocht om te maken. Het meest interessante voor ons waren de “water lizards”. Een deel van de rivier is begroeid met bomen. Een soort van mangrove. In deze mangrove wonen de water lizards; grote hagedissen of zelfs leguanen die zwemmen door het water en rusten op de bomen. Voor onze begrippen echt enorme beesten. We waren allemaal, maar in het bijzonder Matthijs, onder de indruk van deze beesten (zie foto).

Vandaag 6 juli zijn we nogmaals het centrum van Malacca ingegaan. Naast een oude Portugese handelsboot, de Chinese wijk met vele winkeltjes en tempels en een museum hadden we onze pijlen gericht op een visvreetpartijtje. We hadden Matthijs gisteren al beloofd dat hij zijn voeten mocht laten schoon eten door honderden visjes en zo geschiedde. Het mannetje was de enige die dit wilde doen en waarschijnlijk ook de enige die echt durfde. Hij heeft een 15 minuten met zijn voeten in het water gezeten terwijl wij met allen aan het toekijken waren. Hij vond het geweldig. En daarna, waanzinnig zachte en schone voeten. Wie wil dat niet ???

Het was wederom erg warm. Als ik het heb over warm dan heb ik het over 35 graden + in de schaduw waarbij de straaltjes over je lichaam naar beneden lopen. Vooral Patrick en Maarten klagen erover. Om het leven iets draaglijker te maken voor iedereen zijn we met de riksja naar huis gegaan. Wat een luxe (en toeristische decadentie) om op een fiets naar huis gereden te worden en wat een straf voor zo’n man om die westerlingen naar hun hotel te fietsen. De riksja was voorzien van een indrukwekkende muziekinstallatie. Met Winds of Change van onze Duitse vrienden van The Scorpions werd het Aziëgevoel nog verder ‘versterkt’.

De namiddag was rustig. We hebben heerlijk gezwommen en gegeten bij het hotel. Morgen gaan we naar de hoofdstad van Maleisië: Kuala Lumpur.

• 07 Juli 2011 - 06:59

Fam. Kuppens:

Lieve allemaal,

Wat gezellig om elke dag wat te lezen.
    Vooral de avonturen van Matthijs vinden wij erg leuk.
    Succes xx

• 07 Juli 2011 - 18:47

SnR:

He Matthijs,
    Groot gelijk dat jij je voeten hebt laten verzorgen door de vissen! Ze zijn nu vast prachtig schoon zonder dat je er zelf iets aan hebt hoeven doen....
    Misschien dat de rest van de familie verderop in de reis ook zulke exotische dingen aandurft. Base jump vanaf de Petronas tower? Geniet en we wachten met smart op de volgende avonturen. Liefs Ronald en Sabine.

• 07 Juli 2011 - 20:22

Opa En Oma Lina:

Matthijs blijft zorgen voor de speciale aktiviteiten. Maar vis eet je toch met je mond en niet met de voeten.
    Maar een prachtig verslag weer van jullie trip. Wij gaan nu even "simpel" naar Cyprus.
    Met een hartelijke groet aan allen,

• 08 Juli 2011 - 10:10

Mignonne:

Ik zou het denk ik niet durven hoor Matthijs' het weer hier is een beetje apart soms heel lekker maar dan komt eropeens een regen bui' ik ben jaloers!! Veel plezier nog! Dikke kus uit het kikkerlandje!

• 08 Juli 2011 - 14:20

Marjorie:

Tjonge Jonge, Matthijs, maar goed dat er geen waterlizard in je voetenbadje zat! Leuke foto Yvette, je ziet er nog heel energiek uit voor die temperaturen! Hier is net de grote vakantie begonnen, heerlijk, rust! grt, H&M