Dag 2 in Taman Negara - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Dag 2 in Taman Negara - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Taman Negara

Door: Yvette & Maarten

Blijf op de hoogte en volg Yvette

13 Juli 2011 | Maleisië, Tanah Rata

11-07-2011:

Verstoken van internet, schrijven wij braaf onze stukjes in Word in de hoop dat we over 2 dagen alles weer kunnen kopiëren en plakken en zo op het net kunnen plaatsen.

Mijn eerste nacht hier in jungle was, op zijn zachtst gezegd, ongemakkelijk. Bij ieder geluid wat ik hoorde en bij ieder ding dat ik zag bewegen, dacht ik dat we werden aangevallen door reusachtige spinnen. En die hebben ze hier echt. Gelukkig heb ik deze, ook na vandaag, nog niet gezien. Zoals Maarten al schreef ging de nachtsafari, van gisteravond, niet door. Gelukkig maar want ik heb het helemaal niet op het donker met al die beesten en insecten.

We zijn vandaag pas echt van start gegaan met onze ervaring in de jungle. Onze gids wachtte ons keurig buiten om 09.30 uur op om een wandeling te gaan maken door de jungle. Ik denk dat we rond de 8 kilometer hebben gelopen waarbij we heel veel moesten stijgen en dalen. De gids vertelde ons vooral over de planten en waar ze door de oorspronkelijke bewoners van de jungle (ook hier Aboriginals genoemd) voor worden gebruikt. De ene plant was goed voor hoofdpijn en uit de andere kon je weer wasmiddel halen voor de kleren. Over bomen, de 3 na grootste boomsoort ter wereld groeit hier, en dat er mensen na overlijden, om verschillende redenen, boven in de bomen worden gehesen bij wijze van graf. Hij vertelde ons ook over waarom sommige bomen omver lagen (een olifant die recent vlak bij het hotel was geweest) en over ratten, hagedissen, stekelvarkens, termieten, mieren etc. In de jungle komen veel lianen voor. Echt leuk voor de kinderen die af en toe aan een liaan hingen en heel even een Tarzan en Jane gevoel kregen.

Naast de planten, bomen en dieren liet de gids zien hoe de stammen zich bij feesten, oorlogen etc. versierden met allerlei kleuren. Hij haalde stenen uit de verschillende kleuren klei, doopte deze in wat water en maakte met een stokje kleur. De kids kregen alle 3 een eigen masker opgetekend. Heel veel interessante verhalen en gelukkig weinig tot geen insecten.

In de middag zijn we met een bananenboot de rivier op gegaan. We hebben ongeveer een uur stroomopwaarts gevaren in een meanderende rivier met zeer laag water. De boot raakte meer dan eens de bodem. Het is prachtig om te varen op een rivier in de jungle. De rivier wordt begrensd door mangrove en tientallen meters hoge bomen. Een schitterend gezicht. Langs de oevers houden zich ook veel beesten en vogels op. Zo hebben we wederom de Monitor Lizzard gezien alsmede de fish eagle.

De boot bracht ons naar Lake Berkoh. Een waterval in de rivier waar je uitstekend kan zwemmen tussen de grote stenen en niet wordt lastig gevallen door de fauna van het land. We hebben hier heerlijk anderhalf uur gezwommen en ons mee laten nemen door de rapids. Zoals de gids stelde: natural spa, inclusief jetstream en whirlpool. Een verfrissing die ook echt nodig was want ook hier in de geldt dat de temperatuur onaangenaam hoog is.

De avondexcursie van gisteravond is verplaatst naar vanavond. Dit keer heb ik, samen met Willemijn, bedankt. In de nachtsafari zie je vooral insecten. Van veraf zie je oogjes al glinsteren. Ik geloof niet dat ik werkelijk getuige wil zijn van al die beesten hier om me heen. Hoe het was…. daar gaat één van de mannen morgen overschrijven.

De nachtsafari (vervolg van 11-07)

Ik heb vandaag ook de nacht safari gedaan met Matthijs, Papa, de gids en ikzelf Maarten. Je zag allemaal verschillende insecten we zagen op het begin een wandelende tak die kon je niet heel goed zien maar de gids zag hem. We liepen wat verder en de gids zag een boomstam met holletjes en daar zaten schorpioenen in maar hij kreeg alleen een klein stukje er uit. Maar daar na kwamen we bij een omgevallen boom terecht daar zag hij ook zo’n hol en daar er ook één, maar die kwam wel naar buiten en de gids maakte er een show van. Als je met gewoon licht er op schijnt dan is die zwart maar als je met een blauw lichtje er op schijnt dan is hij wit van kleur.

We liepen verder en kwamen bij een krekel aan die zijn heel groot hier en maken ook veel herrie. En nu waren we net uit de jungle en kwamen we weer op het pad te recht het was donker en Matthijs dacht dat het een dier was maar het was een blad. En toen kwamen weer terug bij het huisje. Verder hebben we ook een kleine slang, een vleermuis, giftige spinnen en herten gezien
Dat was het!

De groetjes van Maarten