Penang - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Penang

Door: Yvette & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Yvette

17 Juli 2011 | Maleisië, Pangkor

15 juli t/m 17 juli: Penang

Na de koele Cameron Highlands zijn we gisteren weer vertrokken naar de hitte van de lage landen en Penang. Yvette had helaas nog te kampen met de naweeën van een avondje steam boat, dus behalve tempels en oerang utans moest ook regelmatig omgezien worden naar een begaanbare openbare gelegenheid.

Onze rit ging via Ipoh en Orang Utan Islands naar het eiland Penang. Ipoh staat bekend om zijn tempels gebouwd in grotten. Hier hebben we een bezoek gebracht aan een grootse en grote Chinese Tempel gebouwd in een grot. De tempel is zelfs zo groot dat je er een Boeing 747 in kan parkeren. De tempel was voor ons volwassenen indrukwekkend maar voor de kinderen gewoon weer een Chinese tempel. Stalagmieten en stalactieten worden naadloos gecombineerd met Buddha’s en wierook. Je merkt aan de kinderen echter dat ze het reizen zat beginnen te worden. Zij willen het liefste de hele dag in een zwembad liggen, en daar kunnen wij ze geen ongelijk in geven.

Na de tempel in Ipoh zijn we naar de apen gereden. Vanwege het feit dat de Orang Utans met uitsterven worden bedreigd, is een reservaat gemaakt op een eiland waar een speciaal fokprogramma is opgesteld. Deze primaten worden op dit eiland letterlijk en figuurlijk gepamperd en zijn indrukwekkende beesten. Niet heel groot maar wel enorm sterk en bijzonder acrobatisch. Een leuke onderbreking tijdens een lange autorit.

Na de Orang Utans zijn we naar Penang doorgereden. Een brug van ruim 7 kilometer brengt ons van het vaste land op het eiland Penang. Ons hotel bevindt zich aan zee (de straat van Malacca) en luistert naar de naam Eastern & Oriental Hotel. Een roemrucht hotel met topservice en gigantische kamers. De kinderen hebben ons gedwongen om de rest van de middag aan de rand van het prachtige zwembad door te brengen om de batterijtjes weer op te laden voor een dagje stadverkenning.

Vermeldenswaard is in ieder geval de Food & Beverage afdeling van het E&O hotel. We hebben eigenlijk een grondige hekel aan buffetten maar moeten nu echt onze mening bijstellen. Wat een overdaad, keuzeprobleem, kwaliteit, heerlijkheid, garantie voor misselijkheid (en betaalbaarheid). Zowel bij het ontbijt als bij het diner. We hebben een prettige tafel op het terras met uitzicht op zee geconfisqueerd. Bij het diner bestond de keuze uit:verse sushi, verse sashimi, alle zeevruchten, gegratineerde en rauwe oesters, krab, geroosterde eend, rosbief, curries, stews, pasta’s (alle), noodles (alle smaken en soorten)…onvoorstelbaar. En dan blijft het dessertbuffet met tientallen heerlijkheden nog buiten de opsomming. In combinatie met onbeperkt wijn, bier en frisdrank buitengewoon prettig maar way over the top!

Op 16 juli hebben we Georgetown verkend. ’s Ochtends te voet langs de zogenaamde Heritage trail. Op straathoek één kwamen de familie Ravelli alweer tegen die zich in een taxi had verschanst. Georgetown is niet zo’n grote stad maar dit was wel erg toevallig.

Georgetown staat sinds enkele jaren op de Unescolijst met werelderfgoederen. Een stad met veel Britse, Chinese en Indiase historie. Vooral de Khoo Kongsi tempel was indrukwekkend. De Khoo clan is een rijke en invloedrijke familie die een aanzienlijke wijk van Georgetown bezit. Met alle verzamelde muntjes hebben ze ook de grootse tempel gebouwd om de vele Buddha’s ter vereren en overleden familieleden te gedenken. Terwijl Willemijn hardop alle namen van de overleden personen van de familie Khoo oplas, liep een (Khoo?) suppoost binnen. Suggesties van Yvette en Patrick om te stoppen met oplezen, van hetgeen klonk als de menukaart van De Lange Muur, werden door onze Willem genegeerd. Maarten vond hardhandiger ingrijpen gepast, hetgeen ontaardde in een broeder-zustergevechtje. Tijd om met gebogen hoofd door te snellen naar andere bezienswaardigheden, onder gepaste terechtwijzingen van 2 gegeneerde ouders. Laten we het houden op een leerzaam momentje in hun opvoeding.

Aansluitend nog een bezoek gebracht aan een moskee (Patrick diende zich gepaster te kleden, de dames doorstonden blijkbaar de eis ten aanzien van kleding en timing ten aanzien van de maandelijkse cyclus). Vervolgens hebben we ook nog kort enkele naastgelegen gebedshuizen aangedaan: Hindu, Christelijk, Boeddistisch, Alles schijnbaar vreedzaam naast elkaar.

’s Middags hadden we weer afspraken gemaakt met Desmond voor verdere verkenning van Georgetown en Penang. Een ’Standseilbahn’ bracht ons 800 meter hoger op Penang Hill. Heerlijk koel, magnifiek uitzicht en prima locatie voor Hennatattoo (Willemijn) en innige omhelzing met een albino python (M&M). We hebben weer veel foto’s gemaakt maar ons blonde drietal is ook weer veel op de gevoelige plaat vastgelegd. Vooral Saudi honeymooners in burka doen regelmatig een verzoek om te poseren.

Aansluitend toch nog een extra tempel bezocht: Kek Lok Si: megagroot, op een heuvel gelegen en opnieuw indrukwekkend. De kinderen hebben zelfs een mini Buddha gescoord ten koste van hun stand op de Ringgit teller, het saldo van zakgeld dat gevoed kan worden door mee te eten van onbekende gerechten.

Uiteindelijk hebben we nog een shopping mall bezocht. Twee van onze tassen gaan het einde van de reis niet halen en vereisen vervanging. Hotel-in-hotel-uit lukt nog wel, maar we willen voorkomen dat de bagage straks in Denpasar per kledingstuk doorkomt.

Inmiddels zitten we, al schrijvend, alweer een dik uur in de bus bij Desmond voor het laatste traject met hem, nu naar de jetty voor Pangkor Laut. Wij zijn toe aan een paar dagen Bounty eiland en Desmond gaat door naar KL voor een nieuwe lading Nederlandse toeristen voor een rondje indrukwekkend Maleisíë. Onze Chinese tuinkabouter voert ons met de vertrouwde energie, humor en achtergrondinformatie nog even langs een schildpadden sanctuary, dropt ons tijdig voor de overtocht en moet toch nog even uitwijken voor een slang op de weg. Straks nemen de kinderen afscheid van Desmond met een liedje met passende tekst.

We komen weer met een nieuwe update vanaf Pangkor Laut. Dank aan alle volgers voor jullie reacties!

• 17 Juli 2011 - 14:10

Raymond:

Leuk om zo jullie avonturen bij te houden. Het lijkt wel op een Kuifje verhaal. Verheug me iedere keer weer op een nieuw hoofdstuk.
    Tot schrijvens en veel plezier nog...

• 17 Juli 2011 - 15:27

Jeroen, Ellen & Kids:

Leuk reisverslag van Penang. Wij hebben vrijwel hetzelfde programma gevolgd. Behalve dat wij eten van de stalletjes.... Onze magen kunnen beduidend meer hebben :-)
    Zijn nu op onze bounty-bestemming op Langkawi. Gaan ook een dagje strand plannen voor de kids. Sophie heeft ook een henna-tattoo laten zetten in Little India in Georgetown. Hoe toevallig!

• 18 Juli 2011 - 11:39

Annemarie:

lieve allemaal,
    Vaniot stromende regen eb 15 graden stinkend jaloers jullie blevenissen. Klinkt allemaal geweldig, spannend en indrukwekkend. Blijven genieten maar!
    veel liefs