Bye Bye Malaysia, Hello Bali! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu Bye Bye Malaysia, Hello Bali! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Yvette van der Kleij - WaarBenJij.nu

Bye Bye Malaysia, Hello Bali!

Door: Yvette & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Yvette

24 Juli 2011 | Indonesië, Ubud

21 juli en 22 juli waren reisdagen. We vertrokken vanaf Pangkor Laut naar Kuala Lumpur, eerst met de boot en daarna nog bijna 3 uur met de auto. Tegen een uur of 4 kwamen we aan bij het Maya hotel. Het hotel was ons inmiddels bekend en viel eigenlijk na de luxe van de afgelopen dagen ook erg tegen. Een groot, hoog en massaal hotel in een enorme grote, warme en drukke stad. Ik was er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Zowel met het hotel als met de stad. Het was duidelijk tijd om door te reizen.

Eergisteren zijn we vroeg op gestaan omdat om kwart voor twaalf ons vliegtuig naar Bali vertrok. De luchthaven van Kuala Lumpur ligt ongeveer 70 kilometer buiten de stad dus we moesten ook nog een stuk rijden. Maar tijd genoeg. De vlucht met Air Asia was prima. In een kleine 3 uur vlieg je met een hypermoderne Airbus van KL naar Bali.

Van tevoren waren we al gewaarschuwd dat het een tijd kan duren voordat je op Bali door de douane bent. Je kan het wachten omzeilen door een ambtenaar wat geld toe te schuiven maar dat vonden wij toch een redelijk riskante business en ook niet koosjer om corrupte douaniers te matsen. Aangekomen bij de douane werden we gelijk aangesproken door een ambtenaar die zei “do you want express lane?” of wij de rij wilden omzeilen?? De rij leek mee te vallen en we hebben er dus voor gekozen om braaf in de rij te gaan staan. Na een klein half uurtje waren we binnen.

Bali is totaal anders dan Maleisië. Onze eerste indrukken:
- Druk en chaotisch; niet zo georganiseerd als Maleisië
- Alleen smalle straatjes (geen snelwegen) met heel veel scooters die je links en rechts inhalen
- De afstand van het vliegveld naar Ubud in kilometers (nog geen 40 km) is niet groot maar we hebben er wel ruim 2 uur over gedaan.
- Minder warm, we ‘missen’ de klamme deken als je buiten komt. De temperatuur is nog steeds hoog maar er is een andere warmte
- De honden en kippen lopen kriskras door de (doorgaande) straten
- De uitstraling van Bali is geweldig: lief, knus en met prachtige vergezichten.
- Onze reisagent had waarschijnlijk een grote hoeveelheid figuranten geregeld. Links en rechts van de weg hebben we namelijk mensen gezien met boodschappen op hun hoofd, dames in sarong die met een stapeltje palmbladeren de eigen stoep opkuisten, in sawa’s werd tegelijkertijd rijst geoogst door mensen met rieten hoofddeksels.
Kortom, alle clichés uit de folders werden voor ons mooi ingevuld

We starten onze vakantie(deel) in Bali in Ubud. Een klein dorpje gelegen midden op het eiland. Ubud staat bekend om zijn cultuur, kunst, rijstvelden en Monkey Forest. Zo’n 30 jaar geleden was Ubud nog een klein dorpje met geringe voorzieningen maar wel met grote aantrekkingskracht op diverse kunstenmakers waaronder schrijvers. Ubud is nu enorm toeristisch en het wemelt er van de winkeltjes.

Ons hotel, The Ubud Village & Spa Resort is gelegen tussen de sawa’s. Het is een schitterend hotel met allemaal prachtige kleine huisjes gelegen op een enorm stuk grond. Wij krijgen echter de indruk dat er niet heel veel gasten zijn (dit beeld wordt ’s avonds bevestigd als wij in het restaurant gaan eten). Onze kamer is een zogenaamde 2-bedroom Poolvilla. Dan denk ik aan huisje met 2-slaapkamers, 1 badkamer en 1 zwembad. Dit is echter bedrog. Wij hebben namelijk 2 connecting poolvilla’s waardoor we behalve 2 slaapkamers ook 2 zwembadjes (2,5 * 4 meter), 2 x een buitendouche, 2 x binnendouche maar ook 2 x een buitenbad hebben. We kunnen allemaal tegelijkertijd badderen en dan nog houden we over. Een beetje over de TOP maar wel prachtig.

Na een lange dag reizen zijn we allemaal hartstikke moe en we besluiten na een hapje eten heerlijk vroeg naar bed te gaan.

Op zaterdag 23 juli hebben we te voet het centrum van Ubud verkend. Monkey Forest aangedaan om Willemijn nog wat stuipen op het lijf te jagen. Daarna een kapper gezocht voor de jongens. Om de tijd te doden hebben we de rest van de familie ook maar getrakteerd op wat persoonlijk verzorging. Willemijn voor een manicurebeurtje, Yvette en Patrick aan de voetmassage. Heerlijk ontspannend en schandalig betaalbaar. Na nog wat omzwervingen en een lunch met sawa-zicht hebben we aan het einde van de middag het hotelzwembad met een bezoekje vereerd, mede omdat we nog op zoek moesten naar een lagelonenoplossing van onze wasstapel (deel 1 is gelukt, deel 2 was vandaag ook goed verzorgd: prima schone stapel van meer dan 80 items voor minder dan een tientje).

’s Avonds hebben we Ubud by night bezocht. Levendig avondleven (we waren te laat voor de dansvoorstelling, misschien morgen nog een keer proberen), veel restaurantjes, alle winkeltjes en galerietjes nog open, ontelbare voorstellen om een taxirit af te nemen.

Later meer over onze belevenissen in Ubud.....

• 24 Juli 2011 - 10:11

Jac Peeters:

Wat een toeval!
    Gisteravond dacht ik opeens aan jou!
    Ik had je immers beloofd je op je reis te volgen, maar ... helaas van dat goede voornemen is helemaal niets terecht gekomen! En wat gebeurt dan op zondagmorgen: een bericht in de mailbox van Angelique! Ik heb de komende weken nog veel te lezen en veel foto's te bekijken om op je reis te kunnen reageren. Ik ga dat toch proberen te doen! Dus ... tot één dezer dagen, wanneer ik enkele van je verslagen heb gelezen en de foto's heb bekeken! Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek! Jac

• 24 Juli 2011 - 10:24

Jac Peeters:

Yvette, zojuist stuurde ik je een berichtje, maar ... ik dacht te reageren op een bericht van mijn collega Angelique Hos. Via haar kwam je bericht volgens mij bij mij terecht. Heb je haar wellicht in Indonisië ontmoet? Hoe dan ook, ik wens je een prachtige vakantie toe!
    Vriendelijke groet, Jac Peeters - Hilvarenbeek (Tilburg)

• 24 Juli 2011 - 13:47

Anneke:

Wat n super reis maken jullie!!!!! Fantastisch jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Wij zijn inmiddels in z Frankrijk languedoc roussillon met de camper. Koers van zuidwest omgegooid naar Zuidoost ivm slechte weer. Maar vermaken ons prima en zien ook weer uit naar n weekje Breukelen over 2 wkn. Geniet nog en veel liefs van ons. Coos & Anneke, F, M & J.

• 24 Juli 2011 - 17:44

SnR:

Hallo familie,
    Bali is inderdaad een heerlijk eiland. Overal op straat de kleine offertjes, oppassen dat je er niet in stapt tijdens het shoppen. In Nederland hebben wij inmiddels ook al enige tijd een klein tropisch gedeelte....... Helaas is het niet de temperatuur die ons aan de tropen doet denken, maar is het de tropische regen die we al weken bijna non stop hebben. De temperatuur ligt vandaag rond de 14 graden, het is echt
    herfst. Iiefs,
    Sabine en Ronald.

• 25 Juli 2011 - 07:16

Party Bannink:

Wij gearriveerd op Gili Trawangan. We zitten in Vila Ombak, verdere adressen niet aanwezig, maar t is een inimini Island. Gr. Anita

• 25 Juli 2011 - 11:57

Roos:

Heerlijk Yvette een massage, schone kleren en geknipte mannen, wat wil een vrouw nog meer!
    Geniet ervan Roos

• 26 Juli 2011 - 08:32

Miriam:

Hoi,
    Uit ervaring weet ik dat Ubud hardstikke leuk/mooi is; we zijn jaloers! Sophie vooral op de luxe hotelkamers! Hier vieren we inmiddels ook vakantie. Het weer is nog niet alles (lekker herfstweer), maar dat mag de pret niet drukken. We leven relaxed en maken leuke uitjes. Komende week gaan we naar Bloemendaal; hopen dan op meer zon!
    Groetjes van miriam, sophie, tessa en tim.